אהרן חן כתב:לאור דבריו, יש לקבוע כי בכל מקום שמצאנו פירוש למפרש יהיה אשר יהיה, דבר שאין ממנו מוסר השכל (למשל שאברהם ישב בפתח האהל להתקרר, וכי זה מה שבא התורה להשמיע? וכלשון הגרב"ש דויטש, בודאי עשה אברהם עוד כמה דברים כדי להתרפא...). אזי כפי הנראה מדובר בא' משלושת דרכים.
1) לא מובן לנו המוסר השכל. 2) המפרש לא כתב את המוסר השכל משום מה. 3) המפרש לא ידע המוסר השכל.
שונה הדבר בפשש"מ שהיה לפניהם המוסר השכל שכתבו המחברים, והם בחרו בפשט חסר מוסר השכל מפורש, או שהביאו את הפשט, וקיצצו את המוסר השכל שבזה, או שהעדיפו מוסר מסוג מאד מסוים. והנה גם שהרשב"ם כתב מוסר השכל השמיטו את דבריו.
ויש עמי 2 דוגמאות בפרשת חיי שרה: 1) ותפול מעל הגמל - שהיה משום צניעות. הם כתבו שהיה משום דרך ארץ, שלא תהא רוכבת ויצחק עומד.
2) לא נוכל דבר אליך רע או טוב, רשב"ם כתב על כרחנו, והם הפלא ופלא! כתבו שלא רצו לעבור את פי' ה', וכדמשמע מפירש"י...
א. אשמח אם מישהו יעלה את הצילום של פירוש החומש במקומות המוזכרים, ניתי ספר וניחזי אם שינה מהותית מפירושי בעלי הפשט הראשונים. (במקרה של 'והוא ישב פתח האהל כחם היום', כך פירש הרמב"ן "והנה פירוש הפרשה הזאת: אחרי שאמר 'כי בעצם היום הזה נמול אברהם', אמר שנראה אליו השם בהיותו חולה במילתו יושב ומתקרר בפתח אהלו מפני חום היום אשר יחלישנו". אך עדיין לא ברור מה עניין התורה להזכיר זאת, כנראה בגלל שאלה זו, ראיתי שהרמב"ן הוסיף במהדורא בתרא להעמיק את הנימוק בצורה שלימה יותר: "והזכיר זה להודיע שלא היה מתכוין לנבואה, לא נופל על פניו ולא מתפלל, ואף על פי כן באה אליו המראה הזאת.")
ב. הדיון החינוכי הוא בהחלט מעניין, אבל כשלומדים תורה, דבר ראשון לומדים ומאזינים, מעיינים ומדקדקים בדברי התורה הקדושה.
נחזור שוב למקרה הראשון שהבאת מ"וירא אליו ה' באלני ממרא
והוא ישב פתח האהל כחם היום",
נפתח את הסוגיא ברהיטא.
יש כאן לפחות שתי שאלות עקרוניות:
א. מה הפירוש 'כחום היום'? (להורות על שעת הצהריים -רס"ג, לומר שהיה חם מאוד באותו יום - רש"י, או שמדובר בחום השמש - רד"ק "ר״ל כי נרדם לחמימות השמש וראה המראה הזאת והוא נרדם")
ב. מדוע זה נכתב? הלא אין שום מילה מיותרת בתורה!
גם זה מחולק לשניים:
1. איך זה מתקשר בפשט המילים לפני כן "והוא ישב פתח האהל כחם היום".
2. מדוע זה עקרוני לסיפור? ואם יש מסר נוסף העומד בפני עצמו - מהו?לכן פירשו הראשונים את מגוון פשטותיהם המתחדשים.
לפי הפירוש שזה הולך על חום כפשוטו - שהיה יום חם:
ילקוט שמעוני: "רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא כְּשֶׁנִּמוֹל אָבִינוּ אַבְרָהָם בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי הָיָה לוֹ כְּאֵב הַרְבֵּה מְאֹד לְמַכָּתוֹ מֶה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא
(לְנַסּוֹתוֹ), נָקַב חוֹר אֶחָד מִתּוֹךְ גֵּיהִנֹם, וְהִרְתִּיחַ אֶת הָעוֹלָם כְּיוֹמָן שֶׁל רְשָׁעִים, וְיָצָא וְיָשַׁב לוֹ בְּפֶתַח הָאֹהֶל לְרוּחַ הַיּוֹם."
רש"י - "כחם היום – הוציא הקב״ה חמה מנרתיקה שלא להטריחו באורחים."
הרמב"ן פירש שישב על פתח ביתו בשביל להתקרר (ובמהד"ב הוסיף להסביר שאלה ב' מדוע זה נזכר).
בילקוט שמעוני מובא פי' הפוך: "כְּחֹם הַיּוֹם הַדָא אָמְרָה שֶׁהֶחָמִין יָפֶה לַמַּכָּה."
"ע״כ לומר דבא להורות הטעם על ישיבת אהל." מובא בשפתי חכמים בשם נחלת יעקב.
לפירוש שבא להורות על השעה:
רס"ג - "הוסיף כחום היום כתוספת הקדמה לזמן הסעודה. כי אחת {הסיבות} שהמריצוהו לזרז את שרה, לפי רבותינו, היתה הסעודה שהגיש לאנשים."
רשב"ם - "כחום היום – מה צורך לכתוב כחום היום, אלא להודיעך כי בלוט כת׳: ויבאו {שני}ד המלאכים סדמה בערב (בראשית י״ט:א׳), ולכך אמר להם לוט סורו נא אל בית עבדכם ולינו (בראשית י״ט:ב׳), אבלה אברהם לפי שבאו אליו כחום היום בבקר שאין דרך אורחים ללון אלא לאכול ולעבור, לפיכך לא אמר להם אברהם ללון אלא וסעדו לבכם אחרו תעבורו (בראשית י״ח:ה׳)."
ר"י בכור שור - "כחום היום – והוא עת האוכל לעוברי דרכים."
יש גם פירושים ע"פ הסוד ודרך האמת.
בכל הפרשנים הנ"ל ניתן לראות וללמוד מהם איך לומדים חומש,
דבר ראשון לראות איך הכתוב מסתדר, ולנסות להבין את חשיבות הטרחת הכתוב לכתוב את הפסוק/העובדה.
כמדומה שבחלק מהם ניתן לראות שלא טרחו להביא מסרים מספיקים לפי הדרישות שלך.
בסוף ראיתי את דברי רבינו בחיי, וראוי להביאם כאן:
והוא יושב פתח האהל כחם היום – ע״ד הפשט לפי שהיה חלוש ממצות המילה היה יושב שם כחום היום, כי השמש מרפא בכנפיה.
וע״ד המדרש כחום היום, ארבע שעות מן היום היה שהוא עת האוכל, והיה ממתין לאורחים שם.
וע״ד הקבלה והוא יושב פתח האהל, ירמוז לכנסת ישראל שהיה מישב דעתו ורואה בה, כי מפני שהתחיל בה וירא אליו ה׳ ואנו יודעים כי השם המיוחד לא נראה לאבות כי אם באל שדי, על כן הוצרך לומר והוא יושב פתח האהל, והבן זה.