הודעהעל ידי אברהם » ו' נובמבר 28, 2014 10:03 am
דברים שנרשמו בפתח גליון מדברי תורתו:
אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו
כתב בשבט מוסר (פרק כ"ב) מה טוב ומה נעים, כל חידוש שיחדש האדם בתורה, אפילו חידוש קטן להעלותו כרגע על הספר בדיו, למען יעמוד ימים רבים שלא ישכחהו, כמו שראיתי בספר אחד שאדם שאינו כותב חידושיו בתורה, בעבור שהוא קטן בעיניו, עתיד לתת דין וחשבון על זה, משום שאומרים לו: בפנקס הסחורות כותב אדם מה שחייבים לו וחייב לאחרים, אפילו עד חצי פרוטה – וכי חביב היה בעיניך חצי פרוטה שכתבת אותה שלא לשכוח לאבדה יותר מחידוש קטן של תורה?! לכן צריך אדם לכתוב כל מה שמחדש בתורה שלא ישכח, ואפילו חידוש קטן, ונראה דזהו מה שאמרו חז"ל אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו, 'תלמודו' דייקא, שמביא בידו כל מה שלמד וחידש שלא שכחו, שעל ידי שכתבו אינו נשכח אותו חידוש מן העולם, ומוליכו בידו במותו.
וזהו ג"כ כוונת התנא 'כל השוכח דבר אחד ממשנתו' ממשנתו דייקא שהוא משנתו שחידש, וכיצד לא ישכח, יכתוב אותו על הספר, שכל זמן שישכח רואה ויזכור, ויש תועלת גדולה מחידוש אפילו קטן לקשר עמו איזה ענין או לבוא להבין עמו ענין גדול.. וזה מעשה בכל יום בין החכמים, ובפרט בין כתב חכמים הדורשים רשומות שע"י חידוש או הקדמה קטנה בונים מגדל אחד נחמד למראה ומתוק לנפש, לכן אין לבזות מלכתוב חידוש אפילו קטן, וגם אין לבזות משמוע אפילו חידוש קטן, שהכל בכלל תורה הוא. עכ"ל שבט מוסר.
זקנינו הצדיק רבי שמחה שלמה זצ"ל נהג בהנהגה זו כל ימיו, כל מרגלית שמצא או הערה שנתעוררה במוחו היה מזדרז להעלותה בחביבות עלי ספר, שלא ישכחנה לימים רבים. והיה חוזר וממשמש בה בכל עת, ושונה אותה אפילו מאה פעמים ואחת, ובכל פעם הייתה חביבה אצלו כבראשונה.
מידה יתירה היתה בו, שהיה מחבב ומייקר חידושי זולתו כחידושיו שלו עצמו, ובכל עת שמצא איזה פירוש נפלא, דבר התעוררות או שמועה נאה, היה מעתיקם לעצמו, שורה אחרי שורה, ברוב זריזות וחביבות, כאילו הייתה זאת תורתו שלו . [מעלה זו קיבלה בירושה מאביו הצדיק, עטרת ראשנו, רבי אריה זצוקללה"ה, שהיה מקיים בעצמו 'וקָנֶה לך חבר' ומרבה להעתיק בחביבות פירושים וחידושים, כתבי יד נדירים ומכתבי תורה, וכבר יצא לאור בשנים האחרונות – בעידודו של סבא זצ"ל- פירושו הגדול 'משנת אריה' ובו פירושים רבים שליקט וקיבץ בחכמה ובהשכל מספרים וסופרים על ששה סדרי משנה].
פירוש או רעיון שמצא חן בעיניו היה מאמצו בחיבה ואהבה, וכשהיו משבחים ומתפעלים מן הפירוש, היו עיניו בורקות בהנאה ופניו מסמיקות במבוכה כאילו הוא בעל הפירוש ששיבחוהו... כל כך היה מרגיש ש'תורה דיליה היא'.
באהבתו הגדולה לכל חידוש ופנינה לא היה בוש לכפוף קומתו בשולי הדרכים לקטוף שושנים ופרחים ולהטמינם בצקלונו - חזון נפרץ היה לראותו מעתיק איזה סיפור נאה מהעיתון היומי, דבר התעוררות שכתב העורך ב'מעיין השבוע', או פירוש מגליון 'ברסלב' שחולק בבית הכנסת... אוהב היה לקבל את האמת ממי שאמרה, ויהיה זה דרשן מזדמן בסעודת 'שבע ברכות' או נהג המונית שהסיעו..
הרואה סבור היה שזקנינו מלקט מרגליות ופנינים כדי לשזור אותם בשיחותיו ודרשותיו אשר נשא במקהלות, להקל על עצמו במלאכת הדרוש והנאום, אך באו שנותיו האחרונות והעידו על הראשונות – כי לא היתה כאן הכנת דרשה נאה גרידא, אלא אהבת תורה עצומה, וצימאון אדיר להתענג על מתיקותה ולשמוח מיופיה.
שכן בשנים האחרונות, עת כבר חדל מנשוא מדברותיו בקהל רב, והיה חלש מלעמול בהוויות דאביי ורבא, מכל מקום לא פטר עצמו מעולה של תורה, והיה מדדה רגליו בקושי רב ובטורח גדול ונוסע עד היכל בית המדרש בפאתי הר נוף כדי ללמוד עם החברותא הבלתי נשכח רבי אברהם אלישיב זצ"ל – פרשת השבוע!
לא חש זקנינו בושה או פחיתות כבוד לקבוע קביעותו במילי דאגדתא ובפירושים מחודדים, בתוך היכל בית המדרש ההומה בקול שאון לימוד ההלכה בעיון ובלמדנות, שכן אוהב היה את התורה, ואחת היא לו אם שוקע הוא בסוגיות חמורות שבנדה או בפירושים נחמדים בפרשת השבוע.
[מאידך, אהבה גדולה זו היא שהביאה אותו לשאיפה עזה להתעלות עוד ועוד בעיון התורה, וכשהתחיל להיחלש – לפני כמה שנים – היה מחזק עצמו, לחדש כנשר נעוריו ושלא להרפות ממסירת שיעורי הלכה בכולל בעיון ובהיקף, והיה לומד את כתביו שבהלכה ומאמץ מחשבתו להעמיק בדברים.
בחודש אלול האחרון, כשהיה נראה שמצבו משתפר, הצעתי לו ללמוד גם את שיעוריו בהלכה, ושמח בזה, וזכיתי ללמוד ממנו שיעור חשוב בעניין 'טעה בדבר מצוה', אך כששוב נחלש לא הרפה ידיו מלעסוק לכל הפחות בלימוד פרשת השבוע ולהגות בשלל רעיונות ופירושים, ציצים ופרחים, מתוך אהבת תורה ומתיקותה].
מפליא הדבר, שת"ח גדול כמותו, שהיה שנים רבות ראש בתי מדרש לרבנים והכשיר רבנים גדולים ורבים לסמיכה, ובאמתחתו עשרות רבות של שיעורים מקיפים בעומק העיון בכל מקצועות התורה, ואעפ"כ לא נפלה רוחו כשנאלץ להתמקד רק בדברי אגדה, והיה ניגש ללמוד אותם בחשק ושמחה, בזריזות ובמרץ, כנער צעיר, כאילו נכנס עתה למרחבי איסור והיתר (שהיה כ"כ בקי בהם) , ולאחר הלימוד היה שמח ואומר שהלימוד היום היה 'חזק' עם 'ברען'. ביום חמישי האחרון לחייו, לאחר שסיימנו את הלימוד שעלה לו במאמץ גדול, אמר לי בשמחה: 'היום היה טבילת אש!'. [פעם אחת קראתי לפניו מתוך כתביו על פרשת השבוע, ובאמצע ביקש מן העובד-הנכרי כוס מיץ, שאלתי אותו מדוע אינו מבקש ממני לזכותני במצוה, והתמלא תמיהה: הלא אתה באמצע הלימוד!!]
בשנה האחרונה, כשנחלש עוד והפסיק להגיע לבית המדרש, הייתה לנו, נכדיו, הזכות הגדולה לקבוע תורנות ללימוד עמו בפרשת השבוע. בתחילה היה רק החומש פתוח לפניו, ומפיו הקדוש היו מתגלגלות כמו מאליהן אבנים טובות ומרגליות, תמיהות ותירוצים, משלים וסיפורים, חידודים ורמזים. לאחר שתקפה חולשתו, היה מקריא את הדברים מתוך כתביו הרבים [שסידר ומיין, לפי סדר פרשיות השבוע, תלמידו האהוב רבי מרדכי דימנטמן שליט"א]. ובחודשים האחרונים, כשנבצר ממנו גם זאת, היה מבקש מאיתנו להקריא מתוך כתביו, והוא היה משלים הדברים על פה, בזכרון מפליא, והיו לשונות המקראות והמדרשים שגורים על לשונו, בהטעמת המילים ובנעימה עריבה.
בחודשים האחרונים, עקב חולשתו הרבה, סבר אחד הנכדים שאולי עדיף לשוחח עמו בנעימות על ענייני השעה והשקפה, ועל זכרונותיו מבית אבא ומחכמי ירושלים וכדו', בבחינת 'שיחת חולין של ת"ח', אך לאחר מכן התאונן הסבא זצ"ל שהיום החברותא התבטל עמו, ושוחח על ענייני השעה וכו', והוא רצונו רק ללמוד ותו לא מידי!
בכל שעה שנכנסנו אליו, היה יושב מול חומש או סידור, ועובד את קונו.
פעמים רבות נכנסנו אליו, והיה בחולשה גדולה, פניו חיוורות, עיניו עצומות, כל נשימה עלתה לו בקושי גדול ודיבורו בקושי נשמע בלחישה, והנה, רק התחלנו להקריא מכתביו, ומיד התחיל להצטרף בלחישה, אט אט אורו עיניו, הצבע חזר ללחייו והחיוך לשפתותיו, כולו התמלא ברעננות וחיוניות, וכשסיימנו הלימוד כבר היה כאיש אחר. זר לא היה מאמין שזהו אותו אדם שהיה כ"כ חלש ומנומנם לפני שעות ספורות . [ועיין בבא בתרא דף י' ע"א 'מאי אשבעה בהקיץ תמונתך, אמר רב נחמן בר יצחק אלו תלמידי חכמים שמנדדין שינה מעיניהם בעולם הזה והקב"ה משביען מזיו השכינה לעולם הבא. ובמהרש"א שם כתב 'יש לפרש בזה ע"ד וקוי ה' יחליפו כח, שאמרו בסוף קדושין שהתורה נותנת כח ללומדי תורה, ולפי שמיעוט השינה מחליש את האדם אמר בת"ח המנדדין שינה בעוה"ז בלימוד תורתם, הקב"ה נותן להם כח ללמוד תורה, ומשביען בעוה"ז שכינתו דלעולם הבא דאין שם שינה וחלשות האדם, כדאמרינן אלא שהצדיקים יושבין ונהנין מזיו השכינה', עכ"ד, וממש ראינו כן בעיננו איך שכינת ה' חפפה עליו ונתנה לו כוח ועצמה ללמוד תורה בכל מצב. [וכן ראו מאד אצל גיסו מרנא הגריש"א זיע"א שהיה מגיע באפיסת כח אל השולחן, ומאימתי שהתחיל ללמוד, שרתה עליו שכינה דלעולם הבא ושוב לא היה שם שינה וחלישות כלל, ונתמלא ברעננות וזריזות לתורה ועמלה].
כתב הרמב"ם 'עד אימתי חייב אדם ללמוד תורה, עד יום מותו, שנאמר ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך, וכל זמן שלא יעסוק בלימוד הוא שוכח', זקנינו הצדיק זצ"ל זכה להגות בתורה עד יום מותו ממש, וגם נתעסק הרבה בטעמו של הרמב"ם - לעסוק בלימוד בשביל שלא לשכוח עד יום מותו, ובכל פעם היה חושש שהוא שוכח, וכשהיו מתחילים לקרוא לפניו איזה פירוש מיד היה צוהל 'אני כבר שכחתיו ואתה השבת לי אבדתי והזכרתני'. כמה פעמים נתקלנו בכתביו שהיה חסר ציון מראה מקום לאיזה פסוק או מדרש חז"ל, והיה מיד מבקש לחפש המקור ולציינו בפנים, כדי שלא ישכח ממנו המ"מ לפעם הבאה.. וכן אם היה איזה פירוש על הפרשה שלא היה כתוב בכתביו, היה מבקש מן הנכד לרשום אותו מיד, כדי שלא ישכח ממנו חלילה... וכל זה ממש עד ימיו האחרונים היה טורח למשמש ולפשפש שוב ושוב בדברי תורה, ולהשתדל לזוכרם ולהעלותם עלי ספר לזכרון.
זכה סבא זצ"ל ללמוד בחברותא עד עת תחילת מיתתו, ותוך כדי שתלמידו כבנו, אציל המידות וזך הרעיון, רבי מרדכי דימנטמן שליט"א הקריא לפניו מכתביו, התחיל להרגיש ביציאת נשמתו. ונתקיים בו מה שאמרו חז"ל (שבת פ"ג ע"ב) לעולם אל ימנע אדם את עצמו מבית המדרש ומדברי תורה ואפילו בשעת מיתה, שנאמר זאת התורה אדם כי ימות באהל, אפילו בשעת מיתה תהא עוסק בתורה . [ואפשר דנרמז זה גם בפסוק 'ואהבת את ה' אלקיך... ובכל נפשך (פרש"י אפילו נוטל את נפשך).. והיו הדברים האלה על לבבך' (פרש"י כיצד היא אהבתו, ע"י שיהיו דברי התורה על לבבך). נמצא שבשעת נטילת נשמה איכא מצוה מיוחדת לאהבת ה' (מדין 'בכל נפשך') אשר היא מתבטאת בלימוד התורה כמוש"כ רש"י].
* * *
'אין עושין נפשות לצדיקים, דבריהם הם זכרונם', אצל סבא זצ"ל כל הפירושים שליקט ואסף היו בבחינת 'דבריהם', כולם היו 'שלו', ובדין הוא שגם לאחר מותו נשוב ונשנן את דבריו הערבים. יהיה בזה - מלבד הזכות לעילוי נשמתו, שיהיו שפתיו דובבות בקבר – גם זכרון לנו מדמותו המאירה באור התורה.
נעשה בזה נסיון לעלות עלי גליון-שבועי מבחר פירושים מכתיבת ידו הקדושה, בתוספת מעט מהנהגותיו ודרכיו, למען יהיה לנו, הדור הצעיר, לאבוקת אור אשר נצעד לאורה.